Kontiolahden kirkkovaltuusto on 11.5.2021 pitämässään kokouksessa hyväksynyt seurakunnan uuden strategian

”Avaa uusi ovi” vuosille 2021‒2026

Kontiolahden seurakunta rohkaisee jokaista seurakuntalaista avaamaan uuden oven uskoon, toivoon ja rakkauteen.

Seuraavien vuosien aikana seurakunta kehittää strategian avulla työtään niin, että se pystyy vastaamaan nopeastikin ajan muuttuviin haasteisiin.

Verkostoituminen ja yhteistyö, vapaaehtoisten kouluttaminen sekä lisääntyvä digitalisaatio ovat seuraavien vuosien työhaasteita seurakuntamme jokaisella työalalla. Seurakunta haluaa myös varustaa seurakuntalaisia mukautumaan eri toimintatapojen muutoksiin.

Seurakunnan jäsenmäärän vähenemiseen voidaan vaikuttaa. Toimintaa uudistamalla uusia jäseniä kutsutaan mukaan kantamaan yhteistä vastuuta alueemme lapsista ja nuorista sekä luomakunnasta.

Seurakunnan jäsenenä olet mukana tekemässä hyvää lähimmäisille lähellä ja kaukana. Laaja-alainen viestintä on osa seurakunnan työn avaamista kirkon arjesta vieraantuneille. Seurakunnan arjen perustehtävät - kasvatus ja diakonia - edistävät kaikkien kontiolahtelaisten hyvinvointia.

Usko Jumalaan antaa elämälle kestävän perustan.

Seurakunta on vahva hengellinen ja uskonnollinen yhteisö. Siihen kuulumalla ihminen kokee vahvaa merkityksellisyyttä ihmisenä olemisessa. Jokaviikkoinen messu on hengellinen keidas ja lepopaikka. Kristillinen seurakunta tarjoaa turvallisen hengellisen kasvuympäristön kasvaa toista kunnioittavaksi ja rakastavaksi lähimmäiseksi. Usko Jumalaan antaa elämälle kestävän perustan.

Seurakunta on asettanut seuraaville vuosille painopistealueita. Laajamittaisen yhteistyön (työntekijät, esimiehet ja luottamushenkilöt) kautta kehitämme työtämme niin, että seurakunnallinen toiminta saavuttaa paremmin valitut kohderyhmät. Muutamme rakenteita sekä virkojen ja toimien työkuvia. Poistamme vanhaa ja luomme uutta. Yhdessä hyvää tulee!

Kontiolahden seurakunnan strategia (pdf)

Lisätietoja strategiasta ”Avaa uusi ovi”:

Anneli Parkkonen, kirkkovaltuuston puheenjohtaja, parkkonen.anneli@gmail.com, 050 323 64 00

Jukka Reinikainen, kirkkoherra, jukka.reinikainen@evl.fi, 050 374 77 23