Kontiolahden Veteraanipuisto

Muistomerkki koostuu kolmesta vierekkäisestä kivipaadesta. Niihin on kiinnitetty metallikirjaimin kirjoitettu teksti.

Kirkkotie 6, 81100 Kontiolahti

Kontiolahden seurakunta osti vuonna 1973 maanviljelijä Onni Räsäseltä kirkon sankarihautausmaan takaisen, noin yhden hehtaarin metsäalueen.

Samassa yhteydessä Räsänen lahjoitti alueella olevat 41 mäntypuuta seurakunnalle. Jatkosodan aikana Räsänen palveli komppaniansa vääpelinä. Jokaisen männyn rungossa on Räsäsen komppaniassaan kaatuneen aseveljen muistoksi kaulaama kapea vyö. Nämä 41 sankarivainajaa lepäävät viereisellä sankarihautausmaalla.

Veteraani- ja maanpuolustusjärjestöjen aloitteesta Kontiolahden seurakunnan kirkkoneuvosto nimesi puiston uudelleen, ja se avattiin kansallisena veteraanipäivänä 27.4.2012 Veteraanipuiston nimellä.

Veteraanipuisto on rajattu Salpalinjan panssariestekivillä.

Kontiolahden seurakunnasta on saanut kolme sotilasta Mannerheim-ristin ritarin arvomerkin.

Kontiolahtelaisten Mannerheim-ristin ritareiden elämänvaiheitaLinkki avautuu uudessa välilehdessä »

Veteraanipuistossa sijaitsevat muistomerkit:

• Mannerheim-ristin ritarien muistopaasit, 2010
  • Onni Räsäsen muistokivi, 2006, kuvassa alla.

Muistomerkki on kivipaasi mäntyjen keskellä