Kontiolahden kirkkorakennus

Kirkko valmistui vuonna 1881. Se on muodoltaan uusgoottinen, puinen ristikirkko, jonka pääsisäänkäynnin yläpuolella on kellotapuli. Kirkko on sakasti ja tapuli mukaan lukien 42,3 metriä pitkä ja ristin kohdalta 28,9 metriä leveä. Korkeutta harjan kohdalta on 16,52 metriä ja tornin huipulla 20,65 metriä. Kirkon suunnitteli arkkitehti Georg Wilenius.

Kirkko on peruskorjattu vuonna 2009, jolloin se uudistui lähes kokonaan. Samalla se sai takaisin alkuperäisen, vuoden 1881, ulko- ja sisävärin.

Alttaritaulu

Kirkon alttaritaulu on taiteilija Yrjö Ollilan työtä ja valmistui vuonna 1929. Taulun aiheena on Kristus ristillä. Tyyliltään Ollilan raikasväristä työtä pidetään jälki-impressionistisena.

Alttariseinää peitti Kristuksen kärsimyshistoriaa kuvaavat ja taiteilija Lauri  Välkkeen vuonna 1956 maalaamat levyt. Ne poistettiin heikon kunnon vuoksi 2009

Urut

Kirkko oli pitkään ilman urkuja, kunnes 1923 hankittiin vaatimaton jalkioharmoni. Varsinaiset urut saatiin hankittua vasta vuonna 1943, jolloin voitiin ostaa Leppävirran seurakunnalta vanhat urut. Nämä "poisheitetyt" urut ovatkin palvelleet siitä lähtien kunnialla Kontiolahden seurakuntaa.

Alkuaan urut ovat tallinnalaisen urkurakentaja Gustav Normanin vuonna 1877 rakentamat. Urut ovat siten vanhemmat kuin kirkko. Urkujen mekaaninen koneisto on säilytetty alkuperäisenä, vaikka urut on myöhemmin sähköistetty. Uruissa on 14 äänikertaa. Viimeisin korjaus uruille on tehty 1990-luvulla.

Kellot

Kirkontornissa on kaksi kelloa. Vanhempi on valettu Lokomolla vuonna 1962 ja uudempi hankittu vuonna 1989 Juutilaisen Valimolta Kaavilta. Kellojen käsisoitto muutettiin sähkökoneistolle vuonna 2009.