Haudan hoitosopimukseen ei tälle kaudelle enää voi tilata kukkia

Seurakunta ei ole tehnyt uusia hautojen hoitosopimuksia vuodesta 2015 lähtien. Hautojen hoito on siirtynyt uudelle yrittäjälle hoitokaudella 2024.

Hautojen hoitosopimuksista voi olla yhteydessä Tuomo Kinnuseen. Kivityö T. Kinnunen, puh. 050 534 6684, kivityokinnunen@hotmail.fi. Kesäkukkahoidosta tulee sopia hyvissä ajoin ennen hoitokauden alkua.

Hautojen hoitosopimuksiin ei tälle kaudelle ole enää mahdollista tilata kukkia. Jos istutatte kukat itse, yrittäjältä voi tilata haudan hoidon ja kastelusopimuksen.

Tarvitsette haudan hoitoa sopiessanne hautatunnuksen, jota voi tiedustella taloustoimistosta: kontiolahti.taloustoimisto@evl.fi tai puh. 040 761 6508 (ma-to klo 9 - 12)

Hautausmaat ja viheralueet saatetaan kesäkuntoon juhannukseen mennessä

Pahoittelemme, että hautausmaat ja viheralueet eivät voi olla heti lumien sulettua kaikkialla hoidetut. Painuneita hautoja täytetään ja hoidetaan kuntoon kelien salliessa. Roudan sulaminen vaikuttaa hautojen kunnostamiseen.

Takuuaika on kaksi vuotta hautauksen jälkeen. Seurakunta vastaa hautakiven oikaisusta kaksi vuotta hautauksesta, veloituksetta. Lisäksi seurakunta korjaa vahingon, jos se on aiheutunut seurakunnan toiminnasta.

Uusi muistomerkki kannattaa tuoda haudalle aikaisintaan juhannuksen aikaan, roudan sulettua ja kun hauta on kunnostettu. Olisi parempi, jos hautamuistomerkki tuotaisiin haudalle vasta yli vuoden kuluttua hautauksesta, kun hauta on ehtinyt painua.

Hautaoikeuden haltija on vastuussa haudasta, hautakiven oikaisusta ja haudan kukkaistutuksista. Omaisten on huolehdittava haudan jätteiden lajittelusta hautausmaan jätteidenlajitteluohjeen mukaisesti. Lajittelupisteillä on jätteidenlajitteluohjeet.

Kahden vuoden jälkeen ole suoraan yhteydessä urakoitsijaan hautakiven oikaisuasioissa. He tekevät työn, maksua vastaan. Voitte tilata työn esimerkiksi Kiinteistöhuolto Kinnunen p. 050 822 5308, joka laskuttaa teitä tehdystä työstä. Hautakivi on omaisten omaisuutta, sitä voi oikaista itse. Työ tulee tehdä niin, että pohjakiveä oikaistaan. Pohjakiven ja taulukiven väliin ei saa laittaa kiiloja.

Kevät on ollut kylmä, vedet alkaa olla kytketyt kaikille hautausmaille.

Lehmon luontopolku avattu

Lehmon uusi luontopolku on avattu! Lehmon kyläyhdistyksen, seurakunnan ja kunnan yhteinen hanke avattiin juhlallisesti 5.5.2024.

polku 2.jpeg

Luontopolun lähtöpiste on Lehmon seurakuntakodin parkkipaikka, Kylmäojantie 57. Polku on kauniilla ja ainutkertaisella harjulla ja on kokonaisuudessaan noin 2 km pitkä. Matkan varralla on Lehmon historiaan, luontoon ja hiljentymiseen liittyviä kuva- ja opastauluja. Sunnuntaina vietettiin myös kelttiläistä messua, jossa saarnasivat Pauliin ja Jari Kainulainen.

Luontopolun hankkeessa on ollut aktiivisena Lehmon pappi Ruut Hurtig. Polkua voidaan käyttää myös hiljentymiseen ja pienipmuotoisiin pyhinvaelluksiin.

2024-05-06 08:25:05.0