Taide Kontiolahden seurakunnassa

Kirkko on vuosisatojen ajan edistänyt taidetta oman viestinsä eteenpäin viemisessä. Kauneus ja harmonia ovat olleet arvoja, joita on helppoa yhdistää maailman Luojaan. Kristillinen kuvataide on vuosisatojen ajan puhunut myös ilman sanoja myös niille ihmisille, joita kirjoitettu teksti ei tavoita.

Muistomerkit on esitelty hautausmaiden yhteydessä

Kontiolahden pääkirkko

Alttaritaulussa Jeesus katsoo ala sureviin opetuslapsiin. Taustalla on roomalainen sotilas ratsailla.

Kirkon alttaritaulu on taiteilija Yrjö Ollilan työtä ja valmistui vuonna 1929. Taulun aiheena on Kristus ristillä. Tyyliltään Ollilan raikkaiden värien työtä pidetään jälki-impressionistisena.

Alttariseinää peittivät Kristuksen kärsimyshistoriaa kuvaavat ja taiteilija Lauri  Välkkeen vuonna 1956 maalaamat levyt. Ne poistettiin heikon kunnon vuoksi 2009.

Seurakuntakeskus

Seurakuntakeskuksen pääteosten hankkimiseksi järjestettiin vuonna 2020 portfoliohaku. Pienen salin seinälle valittiin Juha Kuosmasen öljyvärimaalaus. Ison salin ikkunoiden teoksen toteuttajiksi valittiin Jaana Partanen ja Heikki Lamusuo. Teos valmistuu vuonna 2021.

Yhteisötilan näyttelyt

Seurakuntakeskuksen Yhteisötilassa voi järjestää pieniä näyttelyitä. Tila on suunnattu paikallisten taiteilijoiden ja tekijöiden näyttelyille, ja painopiste on paikallisuudessa, yhteisöllisyyttä korostaen.

Yhteisötilan ensimmäisessä näyttelyssä oli esillä Matti Pihlatien valokuvia Höytiäiseltä parin vuosikymmenen ajalta. Näyttely avautui syyskuussa 2020. Näyttelyaikaa on jatkettiin syksyyn 2021.

Toinen seurakunnan Yhteisötilassa järjestetty näyttely oli Katja Kouvalaisen taidenäyttely "Pyhimyspölyä". Näyttely oli nähtävillä ajalla 3.10.2022- 31.1.2023.

Henna Heiskasen näyttely "Lähetän sinulle enkelin" oli nähtävillä 2.2.-21.6.2023. Taideteokset olivat rautalangasta taiteltuja teoksia. Seurakunnan seurakuntakeskuksen Ison salin seinälle pääsi näyttelyn suurin teos "Elämänpuu", mutta löytyypä seurakuntakeskukselta myös toinen Heiskasen teos "Enkeli", mutta mistä..?

Neljäs näyttely Toini Tiaisen ja Anneli Kurjen "Taiteen tarinoita" on nähtävillä Yhteisötilassa ajalla 4.9.-20.12.2023. Näyttely pitää sisällään niin öljyvärimaalauksia, puuveistoksia sekä lasimaalauksia.
Näyttely on avoinna Ystävänkammarin aukioloaikoina eli ma, ke ja pe klo 10-14. näyttelyyn käynti on seurakuntakeskuksen takapihan kautta. Taiteilijatapaaminen on pe 6.10.2023 klo 12.

Portfoliohaku seurakuntakeskuksen taideteosten hankintaa varten

Syksyllä 2019 valmistunutta Kontiolahden seurakuntakeskusta täydennetään uusilla taideteoksilla. Kahden pääteoksen toteuttamiseksi Kontiolahden seurakunta järjesti avoimen portfoliohaun syksyllä 2020. Portfoliohaussa valitaan teokset toteuttavat taiteilijat, ja teoksen toteuttamisesta neuvotellaan yhteistyössä seurakunnan kanssa.

HAKU ON PÄÄTTYNYT

Valitut taiteilijat

Valinnoissa painotettiin taiteellista tasoa, teknisten vaatimusten hallintaa sekä kykyä toteuttaa työ itsenäisesti. Hakemusten suuresta määrästä johtuen valinnat viivästyivät suunnitellusta aikataulusta.

15.10.2020

Seurakuntakeskuksen pienen salin seinälle päätettiin hankkia lapinlahtelaisen Juha Kuosmasen öljyvärimaalaus ”Korkea aika”.

Ison salin ikkunateoksen toteuttajiksi valittiin taiteilijapari Partanen & Lamusuo Kuopiosta. Teos asennetaan paikoilleen huhtikuussa 2021.

Portfoliohakuun tuli yhteensä 75 hakemusta eri taiteilijoilta tai ryhmiltä. Koska moni hakijoista oli kiinnostunut sekä seinä- että ikkunateoksesta, teoskohtaisia hakemuksia tuli toista sataa. Hakijat edustavat monipuolisesti taiteen kenttää. Hakemuksia tuli ympäri Suomen. Valintatyöryhmää ilahdutti myös hakijoiden ja ehdotusten korkea taso.