Kontiolahden seurakunta ennen ja nyt

Kontiolahden seurakunta sijaitsee Pohjois-Karjalan maakuntakeskuksen, Joensuun vieressä, jonka vuoksi kunnassa on ollut viime vuosina kasvava kehitys.

Joensuun ympärille yritysten määrän ja asuntotuotannon kasvu on tuonut lisää väestöä. Lisäksi läänin sisällä muuttoliike ohjaa väestöä kasvukeskukseen ja sen lähikuntiin muun muassa Kontiolahteen. Väestön molemminpuolinen muuttoliike on seurakunnassa ollut vilkasta, rakenne maakunnan keskitasoon nähden nuorta ja lapsiperheellistä.

Kontiolahden seurakunnan aluerakenteeseen kuuluu ns. esikaupunkialuetta ja elävää maaseutukylää. Seurakunnan jäsenmäärä on yli 10 000 jäsentä. Seurakunnan palveluksessa on tällä hetkellä noin 23 päätoimista työntekijää. Vuodesta 2007 kirkkoherrana toimii Jukka Reinikainen.

Kontiolahden seurakunta on perustettu vuonna 1857, toiminta alkoi itsenäisenä seurakuntana kirkkoherranviran tultua vapaaksi vuonna 1873. Sitä ennen Kontiolahti kuului kappeliseurakuntana Liperin seurakuntaan.

Lue lisää tällä sivustolla:

Kirjallisuuslähteitä – historiaa

• Ryyppö, Liisa, Kontiolahden historia 1870–1970. Kontiolahden kunta, 1984.
  • Tuomi, Maija-Liisa, Suur-Liperin historia, Joensuu 1984.
  • Kaarna, Seppo – Ahvenainen, Ritva (toim), Höytiäisen viittateiltä, Kontiolahden seurakunnan juhlakirja 1981.
  • Kontiolahti – kirkon kylä. Kontiolahti-Seura ry., 2013.
Höytiäisen viittatiellä -kirjan kansi